Çözüldü Islam'da Kaza Namazı Nasıl Kılınır?

Konu, 'Namaz Soru - Cevap' kısmında hümeyra__ tarafından paylaşıldı.

  1. hümeyra__

    hümeyra__ Islam-TR Üyesi

      
    SELAMUN ALEYKUM ,ben namaz hakkındaki her şeyi öğrenmek istiyorum arkadaşlar kaza namazları ne zaman kılınır nasıl kılınır
  2. IsLaM4eVeR

    IsLaM4eVeR لا اله الا الله - Lâ ilahe illallah Yetkili Kişi Site Admin

    Aleykum selam; kaza derken , genel de milletin yapdığı 5-10 sene önceki kaza namazlar mı yoksa gün içinde unutmakdan ya da uyumakdan dolayı yapılan kaza mı?
  3. hümeyra__

    hümeyra__ Islam-TR Üyesi

    selamun aleykum:(her ikiside bu konular hakkında pek bilgim yok...ama öğrenmek istiyorum inşallah
  4. IsLaM4eVeR

    IsLaM4eVeR لا اله الا الله - Lâ ilahe illallah Yetkili Kişi Site Admin

    Geçmişe dönük; 3 sene 5 sene gibi kaza namazları islam'da yoktur.

    Normal kaza edilecek yerlere gelince;

    4/101 Yeryüzünde savaş için yolculuğa çıktığınız zaman inkarcıların size saldırmasından korkuyorsanız namazı kısaltmanızda bir sakınca yok. Kuşkusuz inkarcılar sizin açık düşmanınızdır.

    4/102 Sen içlerinde olup da namazlarını kıldırdığın zaman, bir kısmı seninle beraber namaza dursun ve silahlarını da yanlarına alsınlar; secdeyi yaptıktan sonra onlar arkanıza geçsinler; kılmayan öbür kısım gelsin, seninle beraber kılsınlar, tedbirli olsunlar, silahlarını alsınlar. Kafirler, size ansızın bir baskın vermek için, silah ve eşyanızdan ayrılmış bulunmanızı dilerler. Yağmurdan zarar görecekseniz veya hasta olursanız, silahlarınızı bırakmanıza engel yoktur, fakat dikkatli olun. ALLAH kafirlere şüphesiz ağır bir azap hazırlamıştır.

    4/103 Namazı bitirdiğiniz zaman ayakta, oturarak ve uzanarak ALLAH'ı anın. Güvene kavuştuğunuzda namazı gözetiniz. Namaz, inananlar üzerine belirli vakitlerde farz kılınmıştır.

    Namaz Kur’an’a göre Belirli vakitlerde farz kılınmıştır. Dolayısıyla mazaretsiz olarak terkedilmesi kazasını gerektirmez. Ancak bu Mazaretsiz terk ediş bir süreklilik arzettiğinde İman-Amel problemi doğrur ve Kişinin İslam’dan çıkmasına sebep olur. Bu hususu aşağıdaki hadislerde belirttik.

    Aşağıda sıraladığımız Tarihsel veriler bizlere göstermektedir ki Resulullah (sav) ve sahabeleri her insan gibi bazen namazlarını kaçırmışlar ya da unutmuşlardır. Kur’an’da Oruç ibadetinde olduğu gibi bir Kaza’nın Namaz için geçerli olmadığını görmüştük. Resulullah ancak bir gün içerisinde unutulan bir vaktin namazının hemen sonrasındaki vakitte cem yapılarak kılanabileceğini belirtmiştir. Kur’an’da savaş gibi bir zorunluluk sebebiyle böyle bir cem’e yani namazların birleştirilmesine ruhsat verilmesinden hareketle Resulullah Muhammed’in (Selam ve Salat üzerine olsun) “bir gün içinde unutulan bir namazın hemen ardındaki vakitte cem yapılarak kılınması içtihadı Kur’an merkezli bir uygulamadır. Kur’an’dan kalkarak yapılan bu düzenleme bizlere peygamberin “Şahid”liğini göstermektedir.

    Bugün geleneksel kültürde algılanan Kaza namazının ise Kur’an ve Sahih Sünnet’te bir delilini bulamamaktayız. Yıllar önce kılınmayan namazların borcunun ödenmesi niyetiyle kılınan kaza namazlarının Ne Kur’an’da ne de Resulullah pratiğinde bir değeri yoktur.

    1. (2340)- Hz. Enes (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Kim bir namaz unutacak olursa hatırlayınca derhal kılsın. Unutulan namazın bundan başka kefareti yoktur." [Kaynaklar müteakip rivayette.]

    2. (2341)- Buhârî ve Müslim'in bir diğer rivayetinde şöyle denmiştir: "Sizden biriniz namaz sırasında yatmış idiyse veya namaza karşı gaflet etmiş (ve unutmuş) ise, hatırlar hatırlamaz onu kılsın. Zîra ALLAH Teâlâ Hazretleri şöyle buyurmuştur: "Beni anmak için namaz kıl!" (Tâhâ 20/14).

    [Buhârî, Mevakîtu's-Salât 37; Müslim, Mesâcid 314, (684); Tirmizî, Salât 131, (178); Ebû Dâvud, Salât 11, (442); Nesâî, Mevâkît 52, 53, (2, 293, 294).]

    Sahabeden bazılarının (Hz. Ömer, İbnu Ömer, Sa'd İbnu Ebî Vakkas, İbnu Mes'ud, Selman (radıyallâhu anhüm): "Namazı kasden terkeden kimseye kaza yoktur" dediği rivayet edilmiştir.

    3. (2345)- Ebû Dâvud, Tirmizî ve Nesâî'nin bir rivayetinde şöyle gelmiştir: "Şunu bilin ki, uykuda ihmal sözkonusu değildir. İhmal (yani taksir), diğer bir namazın vakti girinceye kadar namazını kılmayan için mevzubahistir."

    4. (2348)-İbnu Abbâs (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) gecenin evvelinde yürüdü, sonuna doğru uyku molası verdi. Ancak güneş doğuncaya -veya bir kısmı ufuktan çıkıncaya- kadar uyanamadı. (Uyanınca) namazı hemen kılmadı. Güneş yükselince namazı kıldı. İşte bu orta namazdır (Salâtu'l-Vustâ)." [Nesâî, Mevâkît 55, (1, 299).]

    5. (2350)- Hz. Câbir (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Hz. Ömer, Hendek savaşı sırasında bir keresinde güneş battıktan sonra geldi ve Kureyş kafirlerine küfretmeye başladı ve bu meyanda: "Ey ALLAH'ın Resûlü dedi, güneş batmak üzereyken ikindi namazını (güç bela) kılabildim." Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm):"Vallâhi ikindiyi ben kılamadım!" dedi. Beraberce kalkıp Butha'ya gittik. Orada Efendimiz abdest aldı, biz de abdest aldık. Güneş battıktan sonra ikindiyi kıldı, sonra da akşamı kıldı." [Buhârî, Mevâkît 36, 38, Ezân 26, Salâtu'l-Havf 4, Megâzî 29; Müslim, Mesâcid 209, (631); Tirmizî, Salât 132, (180); Nesâî, Sehv 105, (3, 84, 85).]

    6. (2352)- Nâfi' anlatıyor: "Abdullah İbnu Ömer (radıyallâhu anhümâ)'e baygınlık gelmiş ve aklı gitmişti. (Bu esnada kılamadığı) namazı kaza etmedi." [Muvatta, Vukût 24, (1, 13).]

    7. (2353)- Yine Nâfi' anlatıyor: "İbnu Ömer (radıyallâhu anhümâ) dedi ki: "Kim bir namazı unutur ve bunu imamın arkasında namaz kılarken hatırlarsa, imam selamı verince unutmuş olduğu namazı hemen kılsın, sonra da öbür namazı (kıldığını yeniden) kılsın." [Muvatta, Kasru's-Salât 77, (1, 168).]

    AÇIKLAMA:Ebû Hanîfe, Ahmed ve Mâlik bu hadisle hükmetmiştir. Sadece Şafiî merhum: "İmamla kıldığı namaz muteberdir, hatırladığını kaza eder" der.NAMAZ KILMAMAK İNSANI DİNDEN ÇIKARTIR;
  5. hümeyra__

    hümeyra__ Islam-TR Üyesi

    selamun aleykum Allah razı olsun ..:agliyorumya bize neden böyle öğretmediler:agliyorumnolcak şimdi?Alllahım magfiret et bizlere affet
  6. benim

    benim Üyeliği İptal Edildi

    vealeykumuselam ve rahmetullah ve berekatuhu ilkbaşta namazın ne olduğunu öğrenmek lazım buda kuran ı kerimin içinde bulunan yaklaşık 70 ayeti nuzul sırasına göre yazıp euzubesmele çekerek okursan ve kazanamazının cevabıda bu ayetlerde var.inşaallah faydalı olacak
  7. mbulak

    mbulak Islam-TR Üyesi

    kardeş "Geçmişe dönük; 3 sene 5 sene gibi kaza namazları islam'da yoktur. " demişsin. bu konudaki delilin nedir? oysa hanbeli, hanefi,maliki ve şafii mezhebi fakihlerinin büyük çoğunluğuna göre zamanında kılınamayan farz namazların kazası da farzdır. ibn Hazm gibi bazı alimler bir mazeret olmaksızın namazını kasten kılmayanların, daha sonra bunu kaza edemeyeceklerini fakat bunun yerine Allah'a tevbe ve istiğfar etmenin daha uygun olacağını söylemişledir (İbn Rüşd, Bidâyetü'l-Müctehid, Terc. Ahmed Meylânî, İstanbul 1973, I, 268).
  8. Habibullah

    Habibullah İyi Bilinen Üye Yetkili Kişi Forum Yöneticisi

    yoktur demesi oyle bir sey olmadiginin delilidir yani bir seyin var olmasi icin o seyin yapilmis olmasi ve o yapilan seylerin bizlere kadar gelmesi lazimki bizlerde onu bilelim ISLAM da uc bes senelik kaza namazi yoktur ISLAM dinine bagli hic kimse namazlarini yukarida gecen hadisi seriflerin detaylarindaki sebebler haricinde kilmamazlik yapamaz,kisinin KUFURLE arasindaki cizgi NAMAZDIR. sahih hadisi serif......
  9. eL_Muhacir

    eL_Muhacir Cemaat cihad için,cihad cennet içindir !!! Yetkili Kişi Forum Yöneticisi


    Namazın farziyetini inkâr ederek terk eden kimse dört mezhebe göre mürtetdir. Tevbeye çağrılır, tevbe ederse bırakılır, etmezse öldürülür. Diğer farzlar inkâr eden de böyledir. Fakat tembellik sebebiyle namazı tereden kimse hakkında dört mezhep arasında ihtilaf vardır.

    - Hanbelilere göre namazı terk eden kâfir ve mürtetdir. Malı, müslüman devletin hazinesine verilir. Ve müslüman olmayanların mezarlığına defnedilir. Namazı inkâr ederek terk etmesi ile tembellik yüzünden terk etmesi arasında fark yoktur.

    Aynı şekilde Şafiilerden Mansurul Fakih, Malikilerden İbn Habib de bu görüştedirler.
    (İbn Kudame El-Muğni 8/547) (Merdavi El-İnsaf 10/327) (Makdisi El-İknağ 1/71) (Eş-Şerh-is Sagir 1/238)

    Deliller:

    Cabir radiyallahu anh'den Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    - "İnsan ile şirk ve küfür arasındaki engel namazın terkidir." (Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesei)

    Büreyde radiyallahu anh'den; Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    - "Kâfirlerle bizim aramızdaki ahid namazdır. Bunun için kim namazı terkederse muhakkak kâfir olmuştur." (Ebu Davud, Tirmizi, Nesei, Ibni Mace, Hakim, İbn Hibban) (Nesei bu hadis için sahih dedi.)

    Şakik'in oğlu Abdullah radiyallahu anh şöyle demiştir:

    -"Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'in ashabı namazdan başka hiçbir ibadetin terkini küfür saymazlardı." (Tirmizi)

    Ömer İbn Hattab radiyallahu anh şöyle demiştir:

    - "Namazı terk eden kişide İslâm’dan bir şey yoktur."

    Ali b. Ebi Talib radiyallahu anh şöyle diyor:

    - "Namaz kılmayan kişi kâfirdir."

    İbn Mesud radiyallahu anh şöyle diyor:

    - "Namazı kılmayanın dini yoktur." (Neyl-il Evtar 1/343)

    - Hanefilere göre namazı inkâr eden değil, tembelliğinden dolayı terk eden kimse küfre girmez ve öldürülmez. Fakat namaz kılıncaya kadar hapsedilip kan akıncaya kadar dövülür. (Reddil Muhtar Haşiyesi 1/62)
    Delilleri:

    Ebu Hureyre radiyallahu anh'den; Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    - "Müşriklere karşı "Lailahe illallah" deyinceye kadar savaşmakla emrolundum. Bunu söylediklerinde kanlarını ve mallarını benden korumuş olurlar. Allah'ın hakkı müstesna." (Buhari, Müslim)

    İbn Mes'ud radiyallahu anh'den; Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    - "Lailahe illallah Muhammedun Rasulullah'a şehadet eden müslümanın canı üç şeyden biri ile mubah olur:

    - Allah'ın öldürmeyi haram kıldığı bir nefsi öldürmek.

    - Evli olduğu halde zina etmek.

    - İslâm cemaatini bırakıp dininden dönerek mürtet olmak." (Buhari,Müslim)

    Ubade b. Samid radiyallahu anh'den Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem'in şöyle dediği rivayet edilmiştir:

    - "Kim La İlahe İllallah’a şehadet edip, Allah'ın tek olduğuna ve ibadette hiçbir ortağı bulunmadığına Hz. Muhammedin'in O'nun kulu ve rasulü olduğunu Hz. İsa'nın Alla'ın kulu, rasulü ve O'ndan bir ruh olduğuna, "Ol" kelimesinin Hz. Meryem'e yöneltildiğine, cennet ve cehennemin hak olduğuna şehadet ederse ne yaparsa yapsın, Allah onu cennete sokar." (Buhari, Müslim)

    Muaz İbni Cebel şöyle rivayet ediyor:

    Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem eşek üzerinde idi. Ben de onun arkasına binmiştim. Bana şöyle buyurdu:

    - "Ey Muaz! Allah'ın kulları üzerindeki ve kulların Allah üzerindeki hakkı nedir biliyor musun?"

    Dedim ki:

    - "Allah ve Rasulü daha iyi bilir. "

    Buyurdu ki:

    - "Allah'ın kulları üzerindeki hakkı yalnız O'na ibadet etmeleri ve O'na hiçbir şeyi ortak koşmamalarıdır. Kulların Allah üzerindeki hakkı ise kendisine hiçbir şeyi ortak koşmayan kullarına azap etmemesidir."

    Dedim ki:

    - "Ya Rasulallah! Bunu insanlara müjdeleyeyim mi?”

    Buyurdular ki:

    - "Hayır müjdeleme! O zaman buna güvenirler." (Buhari, Müslim)

    - Şafiiler ve Malikiler'e göre; bir vakit namazını terk eden ve onu vaktinden yani zaruret vaktinden çıkaran kimse tevbeye çağrılır. Terk üzerinde ısrar ederse kâfir olarak değil hadden öldürülür.

    (El-Bahrul-Zahar 2/150) (Kalyubi ve Umeyr 1/313) (Ayni Umdetul Kari 24/81) (Kıfayetüt-talip 2/251)

    Delilleri:

    Allah-u Teâlâ şöyle buyuruyor:

    " Haram aylar çıkınca müşrikleri bulduğunuz yerde öldürün; onları yakalayıp hapsedin her gözetleme yerinde onları bekleyin. Eğer tevbe eder, namaz kılar ve zekât verirlerse yollarını serbest bırakın. Doğrusu Allah bağışlar ve merhamet eder." (Tevbe: 5)

    Müseyleme radiyallahu anh'den;

    Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    "Başınıza bir takım devlet reisi getirilecektir. Beğendiğiniz (İslam’a uygun) ve beğenmediğiniz şeyleri yapacaklar. Beğenmediğiniz şeyleri reddeden kimse selâmete ermiştir. Fakat beğenmediğinizi (İslam’a uygun olmayan) şeylerde olanlara razı olup tabi olursanız iyi yapmış olmazsınız. Dediler ki:

    "Ya Rasulullah! Onlara karşı savaşalım mı?"

    Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem:

    "Namaz kıldıkları müddetçe hayır" buyurdu. (Müslim)

    Ebu Hureyre radiyallahu anh'den rivayet olunmuştur:

    Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    - "La İlahe İllallah Muhammedun Rasulullah" deyip namaz kılıp zekât verinceye kadar insanlara karşı savaşmakla emrolundum. Bunları yaparlarsa canları ve malları bana haram olur ve hesapları Allah aittir." (Ahmed b. Hanbel ve İbn Huzeyme)

    Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    - "Her kim Lailahe illallah Muhammedun Rasulullah'a kalbiyle tasdik ederek şehadet ederse Allah ona cehennemi haram kılar." (Buhari, Müslm)

    Ubade b. Samit radiyallahu anh'den Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    - "Kim La İlahe İllallah'a şehadet edip, Allah'ın tek olup ibadette O'nun hiçbir ortağı olmadığına, hz. Muhammed sallallahu aleyhi ve sellem'in O'nun kulu, rasulü olduğuna, hz. İsa'nın O'nun kulu, rasulü ve O'ndan bir ruh olduğuna, "Ol" kelimesinin hz. Meryem'e yöneltildiğine, cennet ve cehennemin hak olduğuna şehadet ederse ne yaparsa yapsın Allah onu cennete sokar." (Buhari,Müslm)

    Enes radiyallahu anh'den Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

    - "La İlahe İllallah diyen ve kalbinde onunla tartılacak kadar hayır olan kişi cehennemden çıkar." (Buhari, Müslm)

    Şafiiler ve Malikilere göre; "İnsan ile şirk ve küfür arasındaki engel namazın terkidir." "Kim namazı terk ederse muhakkak kâfir olmuştur." şeklindeki hadisi şeriflerde küfür kelimesi İslâm’dan çıkma anlamında kullanılmamıştır. Buradaki küfür kelimesi namazının terkinin ne kadar büyük haram olduğunu ve namazı terk edenin kâfirlere benzediğini anlatmak için kullanılmıştır.
  10. Ebu Katade

    Ebu Katade Misafir

    عن أنس بن مالك ؛ أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :من نسي صلاة فليصلها إذا ذكرها. لا كفارة لها إلا ذلك .

    { …. Enes İbni Malik r.a’dan. Resulullah s.a.v buyurdular ki : Her kim bir namazı kılmayı unutursa onu hatırladığında kılsın.Onun bundan başka kefareti yoktur. }

    BUHARİ : 2.C.648.S
    MÜSLİM : 2.C.684.N

    ….“عن أنس بن مالك قال: قال نبي الله صلى الله عليه وسلم " من نسي صلاة أو نام عنها ، فكفارتها أن يصليها إذا ذكرها

    { …. Enes İbni Malik r.a’dan. Resulullah s.a.v buyurdular ki : Her kim bir namazı kılmayı unutur veya onu uyuyarak kaçırırsa, artık o namazın kefareti, hatırladı-ğında – veya uyandığında – onu kılmasıdır. }


    MÜSLİM : 2 . C. 684 / 315.N

    { … Ebu Katade r.a dedi ki : Resulullah s.a.v şöyle buyurdular : “ …………. Dikkat edin ! şu muhakkak ki uyku ile namaz kaçırmakta bir taksirat yoktur.Taksirat ancak diğer bir namaz vakti girinceye kadar namazını kılmayan için vardır. Binaenaleyh her kim vakti çıkana kadar bir namazdan uyku sebebiyle gafil olursa, uyandığında bu namazı kılsın. Ertesi gün olduğunda ise, o namazı kendi vakti içerisinde kılsın ……..
    “ . }

    MÜSLİM : 2.C.681.N … TİRMİZİ : 1.C.177.N
    EBU DAVUD : 1.C.437. N … NESEİ : 1.C.615.N
    İBNİ MACE : 2.C.698. N … AHMED : 5 / 298


Yüklüyor...

Sayfamızı paylaşarak bize destek verebilirsiniz.