Çözüldü Cuma Namazı Nasıl Kıldırılır?

Konu, 'Namaz Soru - Cevap' kısmında orhan123 tarafından paylaşıldı.

  1. orhan123

    orhan123 Islam-TR Üyesi

      
    Selamun aleykum kardeşlerim
    rejimin memurlarının arkasında namaz kılmıyoruz. Ben ve birkaç arkadaşım beraber cuma namazı kılmak istiyoruz. Cuma namazı nasıl kıldırılır sünnetler farzları.hutbe namazdan öncemi yoksa sonramı okunur. hutbe nasıl okunur. hutbede minbere 3 adım çıkması yani imamın yükselmesi şartmıdır. hutbede okunan dualar vs.. bunlar hakkında bilgi verirseniz çok sevineceğiz. Rabbim hayrınızı kabul etsin... Selam ve dua ile..
  2. Abdulmuizz Fida

    Abdulmuizz Fida أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ Yetkili Kişi Site Admin

    “…Namaz bitince hemen yeryüzüne dağılın ve Allah’ın lutfundan isteyin…” (Cuma, 62/10)

    Ebû Musa el-Eşarî’nin oğlu Ebû Burde diyor ki, Ömer’in oğlu Abdullah bana “Baban Cumua saatiyle ilgili olarak Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)den bir şey nakletti mi?” diye sordu.
    Evet, şöyle dediğini işittim.” dedim. “Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) şöyle demiş: “Cumua saati, İmamın (minbere) oturmasıyla namazın bitmesine kadar olan vakittir.” (Muslim Cumua 16, Ebû Davud, Cumua 1048)


    Cuma namazı (İmamla 2 rekat) kılınınca dağılmalıdır. Üstteki âyetten ilk olarak anlaşılan budur.

    Abdullah b. Ömer (radiyellahu anh) şöyle dedi: “Peygamber (sallallahu aleyhi ve sellem) Cumua namazından sonra mescidden ayrılıncaya kadar namaz kılmaz, ayrılınca evinde ('Evinde' lafzı, Muslim'de geçmektedir) iki rekat kılardı.” (Buhârî Cumua 39, Muslim Cumua 71 )

    Abdullah b. Ömer, Cuma günü olduğu yerde iki rekat namaz kılan birini gördü ve onu iterek şöyle dedi: “Cumayı dört rekat mı kılmak istiyorsun?
    Abdullah evinde iki rekat namaz kılar ve şöyle derdi: “Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) böyle yapardı.” (Ebû Davud, Cumua, 1127 )


    Atâ, Abdullah b. Ömer ile ilgili olarak şunları söylemiştir:
    Mekke’de bulunur da Cumayı kılarsa ileri geçer iki rekat kılar, sonra ileri geçer dört rekat kılardı. Medine’de olduğu zaman Cumayı kılar, sonra evine döner iki rekat kılardı. Mescidde kılmazdı. Derdi ki, “Rasulullah böyle yapardı.” (Ebû Davud Cuma, 1130)


    Nafi’in şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Ömer Cumuadan önce namazı uzatır, Cumuadan sonra evinde iki rekat kılar ve derdi ki: Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) de böyle yapardı.” (Ebû Davud Cumua 1128)

    Ebu Hurayra (r.anh) Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)in şöyle dediğini rivayet ediyor:
    Sizden biri Cumuayı kıldıktan sonra dört rekat namaz kılsın.” (Muslim, Cumua, 67; Ebû Davud, Cumua 1131)

    Ebu Hurayra (r.anh), Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)in şöyle dediğini rivayet etmiştir:
    Cumadan sonra namaz kılacak olursanız dört rekat kılın.” (Muslim, Cumua, 68; Ebû Davud, Cumua, 1131; Tirmizi Cumua 523)

    1133- وَعنْ عُمَر بْنِ عطاءٍ أَنَّ نَافِعَ بْنَ حُبَيْر أَرْسلَهُ إلى السَّائِب ابن أُخْتِ نَمِرٍ يَسْأَلُهُ عَنْ شَيْءٍ رَآهُ مِنْهُ مُعَاوِيةُ في الصَّلاةِ فَقَالَ : نَعمْ صَلَّيْتُ مَعَهُ الجُمُعَةَ في المقصُورَةِ ، فَلَمَّا سَلَّمَ الإِمامُ ، قُمتُ في مقَامِي ، فَصلَّيْتُ ، فَلَما دَخل أَرْسلَ إِليَّ فقال : لا تَعُدْ لما فعَلتَ: إذا صلَّيْتَ الجُمُعةَ ، فَلا تَصِلْها حَتى تَتَكَلَّمَ أَوْ تخْرُجَ ، فَإنَّ رسولَ اللَّهِ صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم أَمرَنا بِذلكَ ، أَنْ لا نُوصِلَ صلاةً بصلاةٍ حتَّى نَتَكَلَّمَ أَوْ نَخْرُجَ.رواه مسلم .
    1133. Ömer İbni Atâ’dan rivâyet edildiğine göre, Nâfi` İbni Cubeyr onu Sâib İbni Yezîd İbni Uhti Nemir’e göndererek, Muâviye’nin namaz kılarken kendisinde gördüğü durum hakkında bilgi istedi.
    Sâib de şunları söyledi:
    - Evet, Muâviye ile birlikte maksurate cuma namazı kıldım. İmam selâm verince ben ol
    duğum yerde ayağa kalkıp cumanın sünnetini kıldım. Muâviye evine gidince bana haber gönderdi ve şunları söyledi:
    - Bir daha öyle yapma. Cuma namazını kıldıktan sonra biriyle konuşmadıkça veya mescidden çıkmadıkça cuma namazına bir başka namaz ekleme. Zira Rasulullah bize, konuşmadıkça veya mescidden çıkmadıkça farz namaza bir başka namazı eklememeyi emretti.
    (Muslim, Cum`a 73 ; Sunen-i Tirmizi, C. 5, 1133; Ebû Davud, Cuma, 1128)


    Cumua'nın farzından önce kılınacak namaz. Cumua'nın farzından önce İki türlü namazdan söz edilmiştir:


    a- Tahiyyetu'l- mescid :
    İlgili hadislerden (misal- Muslim, Cum‘a, 54-59) hareket eden Hasan-ı Basrî, Mekhûl b. Ebû Muslim, Şâfiî, Ebû Sevr gibi muctehidlere göre hutbe okunurken bile mescide gelen kimsenin kısa tutarak iki rek'at namaz kılması sünnettir.
    Ebû Hanîfe, İmam Mâlik ve Sufyân es-Sevrî gibi muctehidlere göre ise hatibin minbere çıkmasından sonra namaz kılmak mekruhtur; çünkü böyle bir zamanda gelen bir kişiye Hz. Peygamber oturmasını emretmiştir (İbn Mâce, Cum'a, 10, 11).
    Şevkânî, taraflarının delillerini İnceledikten sonra bu iki rek'at namazın hatib hutbede iken dahi kılınması gerektiğini bildiren hadislerin daha güçlü olduğu sonucuna varmıştır. (Neylu'l-Evtâr, 111, 272-275)

    b- Cumua'nın ilk sünneti :

    Cumua'nın farzından önce tahiyyetu'l- mescidden başka sünnet namazın bulunub bulunmadığı konusunda ihtilâf vardır. Hanefî, Mâliki ve Şafiî fakihlerine göre böyle bir namaz vardır. Hanefî âlimleri bu namazın dört rek'at olduğunu söylerken diğer bazı fakihler namazın kılınmasının teşvik edildiğini, fakat sayı bildirilmediğini, buna göre imkân ölçüsünde kılınmasının uygun olduğunu belirtmişlerdir.
    İbn Kayyim el-Cevziyye gibi muctehidlere göre ise böyle bir namaz yoktur; çünkü Hz. Peygamber'in mescide geldiğinde doğruca minbere çıkıb ezanı dinlediği bilinmektedir; ayrıca onun böyle bir namaz kıldığı da sabit değildir. Sahâbîlerin kıldığı ise nafile namazdan ibarettir. (İbn Kudâme, II, 269; İbn Kayyim el-Cevziyye, I, 431-440; İbnu'l-Humâm, 1, 422; Şah Veliyyullah ed-Dihlevî, s. 445-447)

    Cumua'nın farzı :

    Cumua'nın farzının İki rek'at olub cemaatle kılınacağı konusunda ittifak vardır.

    Cumua'dan sonra sunnet :

    Bu konuda birbirinden farklı rivayetler bulunduğu için bunları değerlendirme ve uzlaştırma konusunda da çeşitli görüşler ortaya çıkmıştır.
    Hanbeliler iki, dört ve alt rek'atla ilgili hadislere bakarak namazın caiz olduğuna, hiç kılınmaması halinde de bir sorumluluk bulunmadığına kanaat getirmişlerdir.
    Ebû Hanîfe, dört, Ebû Yûsuf ve Muhammed dördü bir, ikisi de bir selâmla kılınmak üzere toplam altı rek'atı tercih etmişlerdir.
    İmam Şafiî ise, iki selâmda dört rek'atı benimsemiştir.
    İbn Kayyim ve Şevkânî gibi bazı muctehidler, bütün rivayetleri bir arada değerlendirdikten sonra camide kılınırsa dört, evde kılınırsa İki rek'at sünnetin bulunduğu sonucuna varmışlardır.
    İlgili naslarla bunların muctehidler tarafından yapılan yorum ve açıklamalarının ortak noktası alındığı takdirde cuma namazının şu kısımlardan oluştuğu söylenebilir:
    Cumua'dan önce vakit uygun ise bir miktar nafile namaz, camiye girince iki rek'at tahiyyetu'l- mescid, imamın okuduğu ve cemaatin dinlediği hutbe, cemaatte kılınan iki rek'at farz, bundan sonra camide dört veya başka yerde iki rek'at sunnet kılınır.



    Zuhr-i âhir :
    Zuhr-i Ahir Kılmak Caiz mi?


    http://www.islam-tr.com/forum/soru-cevap-bolumu/29968-zuhr-i-ahir-kilmak-caiz-mi.html

Yüklüyor...

Sayfamızı paylaşarak bize destek verebilirsiniz.